ScreenHunter_04 Mar. 29 21.48

Keuzes maken… De velg

De merken waarmee ik werk onderaan dit artikel

De velg

Hier worden vooral MTB velgen belicht en ook vooral de aluminium versies die zich voor high end wielbouw uitstekend laten verwerken.

Voor MTB gaan we uit van 29”. Hoe groter het wiel, hoe beter het obstakels verwerkt. Bijgevolg zie je dat de tendens naar bredere velgen verschuift en dus ook naar volumineuzere banden. Een band op de juiste lage druk van 1.2 tot 1.6 bar is de sleutel tot alles wat je van een wiel kan verwachten. Je hoeft niet te investeren in dure wielen wanneer je met meer druk in de banden op het terrein gaat.
Ook bij gravel en tubeless is de compromis om een evenwicht te vinden tussen road- en off-road met 3 – 3,5 bar is ook hier weer het maximum.

Gewicht

De velg dient zo licht mogelijk te zijn, het is deze massa die je telkens in gang moet duwen. Uiteraard moeten hier ook compromissen gemaakt worden. Lichte velgen zijn doorgaans minder stijf en minder duurzaam en kunnen minder spaakspanning aan en hebben dus minder stijfheid dan carbon.
Een aluminium velg weegt al vlug 400-500 gram, onder de 300 gram is nog steeds HEEL moeilijk te produceren. NoTubes had vroeger de GOLD versie onder de 300 gram, maar hier zit dan wel een flinke beperking naar gewicht van de rijder bij. Carbon heeft dus niet alleen als functie om in gewicht bij te dragen maar vooral naar stijfheid en spaakspanning.


Spaakspanning

Sommige velgen zijn beperkt naar spaakspanning rond de 95 – 110kg. Een hogere spanning kan dan voor problemen zorgen zoals doorscheuren, maar ook vervorming bij impact. Hoge spaakspanningen kunnen alleen bij kwalitatieve carbon velgen gehaald worden. Bij de meeste velgen kan een kwalitatieve meerwaarde gevonden worden door speciale rondellen te gebruiken.
Een hogere spaakspanning is vooral nodig om de niet aangedreven kant op een hogere spanning te krijgen om een minimum kwaliteit te garanderen.. Op een bepaald moment brengt een verhoging van de spaakspanning ook niet meer bij tot een stijver wiel. 12O kg wordt aanzien als de maximum spanning.

Stijfheid

Van alle componenten waaruit een fietswiel bestaat, levert de stijfheid van de velg de grootste bijdrage aan de algehele stijfheid.
Moet nu een wiel zo stijf mogelijk zijn? Ik denk dat een wiel ook te stijf kan zijn voor zijn doel. Een stijf wiel stuurt uiteraard heel strak, maar gaat ook minder comfortabel rijden en kan leiden tot minder vergevingsgezindheid bij eventuele stuurfoutjes.
Een goed voorbeeld is te vinden in de cyclocross, kijk een paar jaar terug toen alle rennes rondreden met hoge carbon velgen, voorzien van mooie reclame, maar probeer zo’n pokkestijf wiel maar eens te controleren en dan nog maar voor een uur.

Belangrijkheid in bijdrage tot een grotere stijfheid van een wiel:
De stijfheid van de velg
Het aantal spaken
De spaakhoek
De maat van de spaken
Het spaakpatroon

Stijve wielen verbeteren de tractie, maximaliseren de krachtoverdracht en gaan niet vervormen., dus ook niet aanlopen tegen de binnenkant van de achtervork.

Vorm

Het tubeless concept en lage drukken is nu algemeen aanvaard, bredere velgen zijn meegegroeid met de tijd. Dus nu gaan we op zoek naar nog meer comfort en dat komt bijna gratis door nog bredere banden te gebruiken zoals 29+. Bijna gratis, want natuurlijk moet je hier het extra gewicht van de velg en de band meenemen maar ook moet je fiets genoeg ruimte bieden en dat is zeker niet het geval in gewone standaard achtervorken.
Waar we vroeger met interne breedtes van 21 mm zaten is nu 25 mm al eerder de standaard en 30mm geen uitzondering meer.

Afweging, voor bredere velgen, meer ondersteuning, groter volume en lagere druk betekent meer grip, meer controle en een lagere rolweerstand. Een ander gunstig neveneffect is dat meer volume en bredere velgen veel minder vatbaar zijn voor “burpen” wanneer ze tubeless worden gebruikt.

Notubes beschijft dat bij elke bandbreedte een bijhorende interne breedte van velg hoort. De grote meerderheid zal waarschijnlijk 2.25″ banden gebruiken, dan vertaalt zich dit in een Crest van 23mm. Ga je van 2.25 tot 2.5″ dan hoort daar een Arch velg bij met 26mm interne breedte. Zo wordt de band ideaal ondersteund.

Asymmetrische velgen

Op zoek naar de percenten in stijfheid komen we bij de verstevigingshoeken, door de paraplu van de spaken in evenwicht te brengen, lees de spaakspanning tussen de aangedreven en niet-aangedreven zijde meer in symmetrie te brengen.
Bij een achterwiel aan de cassette kant heb je veel meer spanning dan aan de ander niet aandrijfzijde, dat wel tot ~ 40% minder kan bedragen dan de aangedreven kant.
Door de velg asymmetrisch te maken ga je de spaakspanning meer in evenwicht brengen omdat de rechter spaken aan de cassette kant verder naar links moeten doorlopen. Een te lage spanning van linkespaken in het achterwiel leidt tot vroegtijdige problemen.
Hetzelfde maar in mindere mate heb je dit probleem met het voorwiel aan de schijfkant en de gewone kant.
Sommige merken van fietsen hebben dit slim mee aangepakt door de achtervork van de fiets ook nog eens 6mm uit het center te zetten zodat een volledig symmetrie ontstaat voor gewone wielen met cassette.

Daarom werken we zoveel mogelijk met asymmetrische velgen, die 2 – 3 mm uit het center staan, waarbij we bij elke fiets al 15% meer spanning kunnen halen bij de linker spaken.

Merken waarmee ik werk

Onderstaande is slechts een selectie van interessante dingen die deze merken vertegenwoordigen.

RYDE gaat al lang mee in de fietswereld, vroeger onder Rigida. Ryde heeft de laatste jaren heel sterk gewerkt aan zijn imago, de producten zijn helemaal mee met de nieuwste tubeless technieken en vormen.
Zo hebben ze bv. de Edge M 22 OS Offset velg en 435gr. niet echt een slechte keuze om een budget vriendelijke en deugdelijke set rond te bouwen.

Het beperkt zich uiteraard niet tot alleen deze velg en serie, we volgen vooral de Offset Asymmetrische velgen.
+ Budget
+ Assymetrisch

– Een tikkeltje zwaarder

Stan heeft gezorgd voor een mijlpaal in de MTB geschiedenis en ik werk al sinds 2003 samen met Stan.
Daarom blijft NoTubes ook in mijn gamma, hij heeft altijd zijn eigen idee gehad over bepaalde dingen en die waren zeker niet uit de lucht gegrepen.

Ere wie ere toekomt, al de rest is afgeleid van zijn uitvinding de gepatenteerde Bead Socket Technology.

De Crest is al lang een referentie, niet super breed, maar wel nog altijd 1 van de lichtste aluminium velgen (360 gram) om op pad te gaan. NoTubes heeft ook Carbon versies in het gamma.

een mooi overzicht

+ Gewicht
+ Technologie van het tubeless

– Volgt het Offset asymmetrische uitvoering niet

Duke is er bij gekomen tijdens mijn afwezigheid. Heel doordacht en professioneel aangepakte onderdelen uit Frankrijk. De groten der aarde gebruiken ze.
Wij monteren ze met de eigen naven. De Duke gespaakte wielen kunnen ook besteld worden. Duke gaat ver in zijn filosofie waarbij de breedte van het voorwiel en het achterwiel verschillend zijn en uiteraard bij elkaar horen als een zusterschap.

*6TERS = sisters = sœurs

+ Heel doordacht materiaal
+ Asymmetrisch profiel
+ Afgestemd op competitie

– Voorlopig geen

Ik heb eens een gesprek gehad met Guido van 9thWAVE en dan voel je wat die man achter het merk beoogt. Een indrukwekkende lijst velgen en wielen. Ook waar het kan asymmetrische uitvoering. In het lijstje past ook een lichtere reeks de NineFold.

Zoals Guido het zelf verwoord:
The ninefold wheelset is different from the “normal” by a unique carbon layup and very high quality carbon. As a result, a saving in weight is realized. More important: these grams are saved in the place where it matters most: on the outside of the wheel where we want the weight as low as possible to let you accelerate like a jet plane and climb like a goat.

+ Voor ieder wat wils

– De meeste carbon velgen zijn 28 gaats

FunWorks biedt een brede selectie high-end MTB Road Racing- en Gravel Bike-velgen voor verschillende doeleinden. Het assortiment omvat snelle en lichte cross country velgen, solide all mountain velgen, sterke enduro / freeride velgen, e-bike geoptimaliseerde velgen of velgen voor je racefiets of Gravelbike.

Waar de meeste gaan naar lage velgen vinden we hier een hoger type terug zoals de Alpine van NoTubes met een driehoekig design wat de velg zeer stijf maakt.
ERD: 595

+ Een mogelijk alternatief voor een stevige velg

– Niet asymmetrisch

DT SWISS kwaliteit uit Zwitserland blijft een referentie. De velgen zijn misschien niet super sexy om u mee te onderscheiden in het peleton, maar dat is dan ook het enige nadeel. De velgen worden gemonteerd met de bijhorende PHR washers.

XM 421 25 mm welded rim made for the demands of AM 440 gr.

+ Kwaliteit
+ PHR washers.

– Niet de meest sexy velg
– Niet asymmetrisch

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Scroll to Top