Toevoeging:
We herstellen uiteraard alle soorten wielen. Wat we niet kunnen is onderdelen van naven aanbieden van merken die we niet volgen. Naven vervangen door onze merken uiteraard wel. We gebruiken bijna uitsluitend SAPIM spaken en soms DT SWISS. Voor spaaknippels maken we geen compromis, alleen SAPIM.
Voor een herstelling gaan we altijd eerst samen met de klant de staat van de wielen na. De korte check laat ons toe om een inschatting van werk en kost te geven.
We kunnen geen wonderen doen en van beschadigd materiaal een nieuw wiel maken is ook hier niet mogelijk.
Soms wordt gevraagd om spaken te recupereren… of spaaknippels?
Dat is bijna nooit een efficiënte herstelling, als de spaken niet van een ordentelijk merk zijn is dat al uitgesloten. Laat staan dat de ERD van de velg toelaat om dezelfde maat te gebruiken.
We moeten de spaken uitdraaien wat intensief is door vastzittende spaaknippels en de spaken moeten worden opgeschoond.
Mogelijks zit er al wat moeheid in de spaken. Dus eigenlijk liever niet, spaken uitknippen en maken is de directe actie en hier kunnen we dan garantie op geven.
€€ Spaaknippels met bediening langs de binnenkant zijn echt een pest! Spaaknippels dienen langs de buitenkant aangedraaid te kunnen worden. De extra kost en werk voor spaken die niet langs de buitenkant kunnen bediend worden is aanzienlijk omdat banden dienen gedemonteerd te worden, de tubeless tape verwijderen en na correctie moet het terug tubeless gemaakt worden en banden gemonteerd.
Wanneer alle spaaknippels vervangen worden door onze spaaknippels zit je verder goed en is onderhoud zeer gemakkelijk.
€€ Wielen die aangeboden worden met banden en inserts, die we moeten demonteren en monteren geven een extra kost.
€€ Het uitdraaien en herbruiken van spaken ook, spaaknippels worden dus altijd vervangen door nieuwe.
Soms worden wielen afgeleverd met de melding “bekijk ze eens”… bekijken OK, maar er is wel degelijk werk aan de winkel!
De bedoeling is uiteraard het wiel naar zijn best mogelijke niveau te brengen door het METEN van een SPANNINGSDIAGRAM en CORRECTIE VOOR/NA.
We spreken hier over nazicht van wielen die niet door The Wheel Stuff gemaakt werden.
Voor de goede orde, wielen beKIJKEN is simpel, ze corrigeren soms onmogelijk of lees economisch niet zinvol.
Wielen die niet door The Wheel Stuff gemaakt zijn, worden altijd op risico van de klant nagekeken. Iemand anders kan nl. eerder onzichtbare schade hebben toegebracht, het zou niet correct zijn om deze schade op The Wheel Stuff te claimen.
Machinaal gefabriceerde wielen of wielen die gemaakt zijn in massaproductie, kan ook ik niet omtoveren in een high end wielset die met liefde voor het vak werd gemaakt.
Er wordt altijd een snelle controle van de wielen gedaan bij ontvangst, de velg, de naaf, spaken, grote beschadigingen worden in bijzijn van de klant bevestigd.
Grote hoogteslagen of sterke vervormingen kunnen op vraag van de klant gecorrigeerd worden. Soms is het uitdraaien van een velg de enige snelle oplossing om die eerst mechanisch terug recht te maken.
Er is een grote kans op verbetering, echter op te grote correcties geven we geen garantie en nemen we geen verantwoordelijkheid voor schade van welke aard dan ook.
Bij low budget wielen zijn de spaaknippels dikwijls van zo’n bedenkelijke kwaliteit dat corrigeren gewoon uitgesloten is.
Deuken in velgen ter hoogte van de band kunnen vrij goed bewerkt worden zodat de band terug tubeless lucht houdt. Echter dit is een correctie op vraag van de klant zonder verantwoordelijkheid voor de The Wheel Stuff.
Onderhoud:
Wat het inhoudt:
€€ Kuisen, ja soms brengen mensen ook vuil materiaal binnen☹
€€ Banden demonteren met of zonder inserts
Demontage tubeless ventiel
Controle tubeless tape (meestal is die beschadigd of niet volgens onze norm) in principe wordt die standaard vervangen.
Soms zit er meer tubeless middel in de velg dan in de band…
Controle naaf, draait die nog netjes zonder korrel te voelen? Nogal eens voelen lagers niet OK, maar zitten ze onder spanning door te veel vet of werden ze niet 100% recht gemonteerd
Controle speling op de naaf en freewheel
Demontage cassette, preventief nazicht, alles uitwassen en oliën (verschillende oliën en vetten) we zijn heel voorzichtig en gebruiken de juiste vetten oliën zonder lithium
Controle interne vertanding, door gebrek aan onderhoud zal water + zand = schuurmiddel zijn weg vinden in de naaf en zo schuurt het mechanisme zichzelf uit. Olie of vet werkt hier niet meer, de slijtage is te ver doorgezet…
Lagers vervangen gebeurt na goedkeuring klant.
Lagers worden altijd vervangen met geleiding tools zodat alles 100% recht zit.
Lagers worden ontstressed, dikwijls draaien lagers moeilijk omdat er te veel stress opzit.
Naaf ok!
Meten van het center van het wiel. Indien te veel afwijking zal het wiel in het center gezet worden
Controle spaken eventuele beschadigde spaken vervangen
Te kort… de draad is zichtbaar Te lang… de spaak zit veel te ver door de nippel
Normaal draai ik 1 spaak uit het wiel, om de kalibratie van de spaakmeter te kunnen doen met de betreffende spaak.
Spaken kunnen bij productie iets afwijken en het is absoluut nodig om een juist idee te krijgen van de spaakspanning.
Meten van de spaakspanning zoals het wiel ontvangen werd, deze meting wordt bewaard
Slag in de velg wordt als eerste bijgesteld (hiervoor is alleen een beperkt aantal spaken nodig)
Nadien wordt het wiel gecentreerd en de spaakspanning verhoogd, doorgaans is de spaakspanning van alle wielen te laag!
Echter hier moeten alle spaaknippels gemanipuleerd worden, sommige standaard nippels zijn van zo’n slechte kwaliteit dat centreren of verhoging onmogelijk is. Kapotte spaaknippels worden vervangen door nieuwe.
Het verhogen van spaakspanning is bij gebruikte wielen soms maar beperkt mogelijk omdat de nippels zeer moeilijk draaien wegens vuil en corrosie.
bv is het doel 120kg en voelt het bij 110kg al vrij stug aan dan moet er gestopt worden vooraleer we in het straatje komen van beschadigingen en blijven vervangen van spaaknippels.
Is de velg nog in goede staat is het uitdraaien van alle nippels en vervangen door nieuwe spaaknippels zeker te overwegen, pas dan kan vanaf nul terug goed werk geleverd worden. Nog beter is om gelijk de juiste spaken te kiezen, meestal bevatten low budget wielen dikke “dode” spaken.
Begrijp dat dit extra kost met zich meebrengt!
Wanneer het echt te veel werk vraagt en ik geen waardige verbetering zie wordt dit gemeld en in overleg wordt het Best Case Scenario overeengekomen
Een spaakmeting achteraf wordt gedaan om het verschil VOOR/NA te bewijzen.
Spaaknippels worden terug geborgd.
Velg wordt terug tubeless dichtgemaakt volgens onze norm (2 dunne en 1 finale tape voor MTB of 2 finale tapes bij racewielen).
Ventielgat wordt gebrand (nooit uitvijlen het gebrand gat geeft meer stevigheid) en ventiel geplaatst.
Band wordt terug opgelegd met nieuwe tubeless sealant, we gebruiken DICHTINGSMIDDEL van SQUIRT BEADBLOCK TYRESEAL
Moraal van het verhaal, wanneer je de keuze hebt, kies dan de voor u geschikte met de hand gebouwde wielen.
Zo vermijd je miserie en extra kosten achteraf.