Er was eens een mountainbiker die zijn wielen zelf wou maken...

The Wheel Stuff Story

“Zo’n 30 jaar geleden, ergens ten zuiden van La Roche, blokkeerde mijn voorwiel in een droge rivierbedding. Ik ging overkop en mijn mountainbike belandde zijwaarts op een rots. Met een kapot achterwiel was verder rijden geen optie. Zonder gereedschap en zonder kennis van wielen, keerde ik noodgedwongen huiswaarts. – Dit zou me nooit meer overkomen.”

Als leidraad “Survival of the fittest” ben ik door de jaren niet blijven stilzitten, door mij constant aan te passen aan omstandigheden heb ik mijn expertise enorm kunnen verbreden.
Zo zal de Corona crisis ook invloed hebben op de huidige manier van werken waardoor weer nieuwe en onaangeboorde ideeën en mogelijkheden ontstaan.

Kom mee “op route”, en lees welke momenten hebben bijgedragen tot wat The Wheel Stuff vandaag is. Kom te weten welke momenten mijn ervaringen en expertise bepaalden.

Video afspelen

70s

Teenage Trial & Error Years

Mijn tienerjaren heb ik gesleten rondom de watertoren en de klokkenkuil van Herselt. Rond crossen met fietsen, later brommers en moto’s, was mijn dagelijkse bezigheid. Menig vork en frame gaven de geest. Ik haalde alles uit elkaar om het daarna weer in elkaar te lassen. Al sleutelend bracht ik mijn dagen door, met trial and error als motto. Mijn interesse voor elektriciteit, elektronica en mechanica groeide, en werden een doorgedreven passie.

1987

The Hilset Life

In ‘87 startten we een gezin in Hulshout, Hilset voor de echte Hulshoutenaar. Ik bouwde er eigenhandig ons nest. Mijn liefde en gedrevenheid voor innovatie brachten mij bij Imec in Leuven.
Oplossingen bedenken voor technologieën die nog niet op de markt waren, daar maakte ik maar al te graag mijn beroep van.

1997

Curiosity Made Me Do It

In ’92 begon ik te fietsen. Wat begon als hobby, groeide al snel uit tot een passie. Mijn eerste stalen ros werd een tweedehands Suzico, daarna volgden aan aantal Cannondales. Ik nam een  voorbeeld aan ‘de échten’ van die tijd: John Tomac, Tinker Juarez, Alison Sydor, …. Allemaal ging ik ze bewonderen op legendarische omlopen in Houffalize.
Door mijn nieuwsgierigheid naar unieke materialen, kocht ik in ’96 een ProFlex 856 uit de VS. De ProFlex was revolutionair die tijd. Een fully, uitgerust met elastomeer dempers en glimmende aluminium vorkpoten. Door de gebogen achtervork – elevated chainstay – had je geen chainsuck en dus ook geen beschadigingen aan je frame. De ketting kon opgelegd worden, zonder te openen.
De parallel linkage vork van Bob Girvin, bracht een nieuwe benadering van hoe een vork kon veren en tegelijkertijd stijfheid kon bewaren.

De eerste Rohloff naaf in België mocht ik in 2001 testen bij Fietsen Koen. Samen met Koen en Karen ontdekte ik tijdens een werkbezoek het kloppend hart van Rohloff. Zien waar de kettingen geponst werden, was een legendarisch moment. De Speedhub was revolutionair.

Ik heb veel met de Rohloff naaf gereden – serienummer 626 die zelfs vandaag nog steeds in gebruik is – maar was toen al heel kritisch.
De eerste zeven versnellingen kon je vergelijken met het geluid van een draaiende koffiemolen. Na enkele metingen met een echte power analyzer kwam ik tot de conclusie dat dit wel degelijk een verschil gaf tegenover een traditioneel derraileursysteem, daarbij constateerde ik ook het verschil  tussen een gesmeerde en droge ketting.

Hoewel Koen met succes pionierde in zijn segment, bleef ik bij de andere lokale handelaars toch op mijn honger zitten. Ik zocht naar vernieuwing, verfijning en échte service.

2002

No Guts No Glory

In 2002 waagde ik de grote sprong. Vanaf nul bouwde ik alles op. Ik wou me tot in detail specialiseren. Herstelwerk, tunen en een echte service aanbieden. Bovendien werkte ik met hét edelmetaal; titanium. ‘à la carte’ bouwde ik fietsen, in alle vormen en maten, met Headshok vorken en Rohloff naven, Fixies,… zelfs titanium schijfremmen heb ik geprobeerd.

Samen met mijn ploegmaten uit Langdorp, reden we intussen ook alle chrono’s en langeafstand wedstrijden, zelfs in het buitenland. Cristalp, Marmotte, Roc d’Azur, Chemin des Soleil, Black Forest, Dolomiti,…. Alle nummers waarmee ik ooit ergens aan de start kwam, werden verzameld op ‘the wall of experience’.


We reden uiteraard tubeless, maar begin jaren 2000 waren er enkel Mavic UST wielen (Universal System Tubeless) te verkrijgen. Het probleem? De wielen en gewone, lichte banden waren niet op zijdelingse belasting voorzien. Bij elke bocht of zijdelingse beweging, bestond de kans dat de band kon klappen.

2002-2003

Early Adopters

Het probleem van de zijdelingse belasting werd opgelost door de bedding van de velg aan te passen.
Soms hoef je effectief niet opnieuw het warm water uit te vinden. Maar daarnaast stak er nog een probleem de kop op; elk gaatje dat in de band kwam, moest geplakt worden.
In de praktijk mochten we dit ondervinden op de Roc d’Azur 2002; een letterlijke doorn in de band, bij de start van het parcours (aan de kust) lagen honderderden Afrikaanse doornen waardoor er wel 50 in onze banden terecht kwamen. Maar het was daar, waar we voor het eerst een sealant middel ontdekten.
We kwamen er in contact met mensen van Geax. Ze hadden voor het eerst de GTT Geax Tubeless Therapy mee.

Gek genoeg hadden ze nog geen ervaring met het middel. Nieuwsgierig als we waren, deden we een poging en gooiden we het spul in onze banden. Resultaat? De volgende ochtend stonden onze banden nog volledig op druk. Hadden we dan toch het warm water heruit gevonden?

2003

The Tubeless Era

Sinds de bewuste ‘doorn in de band’, maak ik alles tubeless. Ik had direct contact met Stan, de befaamde ‘NoTubes’-uitvinder, we kochten NoTubes rechtstreeks in de States. Het tubeless gegeven raakte bekend in de mountainbikewereld, maar ik wou nog een stapje verder gaan. Nog nooit durfde iemand het aan om een standaard racevelg tubeless te maken en te rijden met 8 bar. ‘Challenge accepted’, dacht ik, en in 2003 maakte ik samen met Stan de eerste tubeless racevelgen met ‘Yellow Spoke Tape’ en reed ik er de Marmotte mee.
Naast de innovatieve tubeless wielen, focuste ik ook op  spaakpatronen. Ik gebruikte Stan’s befaamde ‘over 2 en over 1’-patroon dat hij ontwikkelde voor de Olympische spelen.

De hoek van de spaken zorgt voor meer stijfheid en respons. Tot op de dag van vandaag, is dit principe nog steeds vrij onbekend GEDURFD.

Wat Stan betekend heeft in de mountainbike wereld, is van onschatbare waarde. Rijden met gewone banden op de NoTubes-velgen was dé revolutie.

2004

Weight Weenies

Elke gram werd afgeschaafd, bouten werden vervangen door aluminium of titanium en de lichtste onderdelen van Extralite, BTP en Tune werden gebruikt. De lichtste fiets die ik ooit  maakte, woog slechts 5,86kg.


Sergio, de Extralite-guru, nodigde me in 2004 uit om op bezoek te komen in het noorden van Italië.
Extralite was de Rolls Royce onder de fietsonderdelen. Hij ontwierp en ontwerpt nog altijd onderdelen op een manier die enkel van zijn hand kunnen komen, tot in het kleinste detail afgewerkt.
Ik kwam ook in contact met de American Classic wielen. Fantastische naven ook, een doordacht, afwijkend en tegelijk duurzaam systeem waarbij de pallen in vrijloop de aandrijving niet raakten. De kleine roestvrijstalen lagertjes bleven maar draaien. Tot op de dag van vandaag gebruik ik nog steeds de 225 naven uit die periode.

Voor de duurzame naven vertrouwde ik op Hope en DT Swiss, nog steeds referenties in het veld.
Daarnaast probeerde ik uiteraard ook andere soorten lagers, waaronder keramische SKF lagers en Enduro lagers.

2004-2005

To Invent Or Not To Invent

Wat niet bestond, maakten we zelf. Idee ontsprong bij Soike, een alternatieve methode om een ‘remote Lock Out’ te kunnen installeren op een gewone Fox vork. Wij maakten er een kitje van met alles inclusief tot een boortje toe.

De makkelijk bereikbare hendel zorgde ervoor dat je vanaf je handvaten de vork kon blokkeren.

2005

Special Thanks To

De familie Van Roosbroeck uit Hulshout leverde een enorme bijdrage aan mijn werk én aan de professionele wielersport. Zonder hen zou ik in Hulshout nooit uit de startblokken zijn geraakt. Louis was jarenlang chef techniek bij Rabobank en raadgever bij Sapim (Belgische spaken), Kurt soigneur bij Deceuninck-Quickstep, Chris mecanicien van Lance  Armstrong en Alberto Contador.
Juliaan leerde mij de knepen van het vak in de wielbouw. In mei 2017 werd hij slachtoffer van een zeer ongelukkig fietsongeval, waardoor Ann Gusta de volledige zorgen op haar nam. Juliaan was door zijn volledige verlamming constant afhankelijk van de goede zorgen van Ann Gusta, maar spijtig genoeg is Juliaan onlangs in stilte van ons heengegaan. Langs deze weg wil ik Ann Gusta en de familie een hart onder de riem steken en bedanken voor het overbrengen van de kennis en de steeds warme ontvangst.
Ik kreeg tijdens mijn carrière ook de kans om voor enkele professionals te bouwen. Zo heb ik ooit nog spaken op lengte gemaakt voor Contador. Ook de kleine grote man is soms op zoek naar verbetering.
Voor een lange periode had ik ook het genoegen om Kevin Van Hoovels, Belgisch kampioen Cross-Country, te sponsoren tot aan zijn deelname aan de Olympische spelen in Londen. 

Kevin reed op de eerste 29’er (inch) met dikke banden de strandraces.

2011

All Good Things Come To An End

Kevin was een echte katalysator voor het testen én promoten van mijn materialen, waardoor het succes van mijn merk in sneltempo steeg. Het succes zorgde ervoor dat er nog maar weinig ademruimte overbleef. De balans tussen werk en privé begon te wankelen.

Dus ik verlegde mijn focus opnieuw naar de specifieke wielbouw. Hierdoor kreeg ik nog de kans om werk te maken voor het BKCP team van Niels Albert en het Versluys team van Kevin.
In 2011 was het vatje echter leeg en ben ik gestopt wegens succes:)

2011-2020

Lifelong Learning

Het stopzetten van mijn passie zorgde voor een heus zwart gat. Maar onder het motto van levenslang leren ging ik op zoek naar alternatieven om de leegte te vullen. Een motor en zelfbouw audio boden een tijdelijk alternatief. Ik schafte lasapparatuur aan en leerde wat houtbewerkingstechnieken. Want kennis kan nooit breed genoeg zijn. Met enkele reizen en projecten erbij, zijn we snel negen jaar verder.

 

Ook hier was ik gefascineerd door de wielen, bij een BMW GS 1200 Adventure wiel moet je wel even nadenken aan welke gekruiste spaak je gaat draaien;-)

Overigens een tubeless velg waar de spaakkoppen gekruist door de velgrand zitten om de hoek maximaal te maken.
Hier komt een spaakmetertje niet aan te pas maar gebruiken we pinging of het aantikken op toon en frequentie.

 

 

Voor wie interesse heeft in zelfbouwaudio, hier kan ik ook wel wat inspiratie leveren. Ik heb zowat alles gebouwd van Transmissielijn, breedbanders, hoorn- tot open Baffle speakers, over analoog en digitaal filteren… Audio kwaliteit en muziek is mijn vaste compagnon in de werkplaats;-)

  

Heden

Wheelstuff Bikers Keep On Rolling

De fiets heb ik echter nooit aan de haak gehangen, en mijn skills bleef ik uiteraard bijschaven. Zo volgde ik nog een carbon herstel-cursus.


En bouwde ik mijn Brompton om naar een off-road machine met schijfremmen en 305mm velgen waar je brede banden op kan monteren. Tubeless, uiteraard… laat dit een uitdaging zijn voor elke wielbouwer;-)


Tijdens de studie van mijn dochter (Lichamelijke opvoeding en Bewegingswetenschappen) hebben we voor haar vak meetinstrumenten nog mijn spaak kalibratie-methode ontleed. We probeerden alle mogelijke fouten te beschrijven, want een juiste spaakspanning van elk meettoestel is een must.

Vorig jaar reed ik samen met mijn fiets copain Peter ‘Den Tjies’ de Tuscany Trail. We bereidden alles tot in detail voor. Ik haalde mijn oude spullen weer boven en bouwde voor het eerst in 8 jaar weer een mountainbike, speciaal voor dit evenement.

Het begon terug te kriebelen, en ik besefte dat mijn werk toch wel iets betekend heeft in de mountainbike wereld. De drang om de draad terug op te pikken, werd groter en groter.

Niet enkel de nostalgie, maar ook de behoefte om constant te blijven leren en voortdurend te blijven verbeteren, zorgen ervoor dat ik vandaag opnieuw de grote sprong waag. Ik krijg niet genoeg van de mooie fietssport, ik zal altijd naar manieren blijven zoeken om het werk en de kwaliteit te verbeteren.

Contact

Door de maatregelen ten gevolge van COVID-19 is het momenteel enkel mogelijk om op afspraak langs te komen.
Info en raad kan natuurlijk starten via telefoon, e-mail, en de andere gekende communicatiekanalen…

Scroll to Top