Wat is het voordeel van Tubeless rijden?
Wat kan je zeggen als je aan de wieg van het tubeless gebeuren hebt gestaan?
Er zijn geen nadelen, behoudens misschien door niet genoeg geïnformeerd te zijn wat knoeiwerk met dichtmiddel…
Alle voordelen van Tubeless rijden op een rijtje:
Lagere druk <2bar en liefst nog veel lager => Vering => Comfort => Snelheid
Minder gewicht, lekrijden of uitrijden zelfs met een lek.
Meer tractie, zelfs met minder noppen.
Meer controle, band past zich aan aan de ondergrond.
Kan ik mijn gewone banden dichtmaken met dichtmiddel?
Je kan uiteraard ook gewone banden dichtmaken met latex dichtmiddel. Je moet er wel rekening mee houden dat een gewone niet UST band een grotere diameter heeft en dus moeilijker op te pompen is dan een Tubeless (ready) band. Het is noodzakelijk om de demonteerbare binnenventielen te gebruiken. Er moet ook rekening gehouden worden met het zwakke punt van een gewone band; nl.de zijkanten die niet zo stevig zijn en zo kan er gemakkelijker beschadiging optreden. Het Latex dichtmiddel zit voornamelijk in het loopvlak. Daardoor is het aangewezen om banden met sterke zijflanken en hieldraden te kiezen. De dichtheid van het karkasweefsel wordt in EPI of TPI (Ends per Inch, Threads per Inch = draden per inch) aangegeven. Er zijn bv. fietsbanden met een 20, 24, 37, 50, 67 of 127 EPI karkas. Zie bv Wat zegt het EPI-getal over het karkas bij Schwalbe?
Hoe lang gaat dichtmiddel mee?
In dichtmiddel zitten kristallen die een eventueel gat kunnen dichten. Na ongeveer twee à drie maanden verdwijnt het middel door het karkas en gaan de kristallen samenklitten. Ondanks dat het middel hierdoor minder doeltreffend wordt, zal de band zeker niet leeglopen. Het is aangeraden om dan simpelweg een beetje dichtmiddel bij te vullen. Bij tubeless banden gaat het middel dubbel zo lang mee, omdat het karkas zwaarder is en dus minder poreus dan bij gewone of tubeless ready banden. Dichtmiddel blijft lopend zoals melk en kan gemakkelijk gereinigd worden met water, waardoor het niet plakt.
Hoe maak ik een gat dicht in mijn buitenband?
Wanneer het gat toch te groot is om dicht te krijgen met dichtmiddel…4 a 5mm heb je bij veel merken pluggen die je makkelijk mee kan nemen.
Stan’s Notubes gaat hier vandaag ook weer een stapje verder dan de conventionele plug kits die we kennen uit de auto en moto wereld.
DART veroorzaakt een chemische reactie met uw Stan’s afdichtmiddel om snel een permanente luchtdichte verbinding te vormen en werkt bij mountain, road, en gravel banden.
Het bijvullen van een DART-tool is snel en eenvoudig. DART-navullingen bevatten vijf vervangende DART’s waarmee u uw DART-tool in slechts enkele seconden kunt herladen.
Heb je geen pluggen bij de hand en was je genoodzaakt een binnenband te plaatsen, dan kan je thuis nog de oude herstelmethode hanteren.
Eerst en vooral moet je de plaats van het gat aan de binnenkant zo proper en droog mogelijk maken (bijvoorbeeld met een haardroger). Belangrijk is om de band niet op te schuren. Zo schuur je de draden bloot en maak je de band kapot. Je gebruikt best Alcohol (Isopropyl Alcohol) of schijfrem ontvetter om de band te ontvetten. Daarna kan je met gewone bandenlijm het gat plakken. Laat de lijm voldoende uitdrogen (ongeveer 5 min), plak een plakker (liefst een buitenbandplakker) op het gat en je bent klaar. Bij een groot gat kan je optioneel nog een tweede plakker bevestigen.
Wat is de maximale druk bij het opleggen bij tubeless velgen en banden?
Tubeless velgen zijn gemaakt om met lage druk te gebruiken, dus minder dan 2 bar en is steeds de regel. Als je banden opblaast moeten ze in de randen van het wiel ‘ploppen’, dat gaat altijd gepaard met 2 luide ploppen. Gebruik altijd afwasmiddel aangelengd met water op de randen van de band en op de tape. De banden zullen steeds bij maximum 2 bar in de randen ploffen bij correcte montage. Indien je geen afwasmiddel gebruikt, bestaat de kans dat de band van de velg ploft omdat die niet gelijkmatig uit de velg bedding kan komen.
Zo’n plof kan ervoor zorgen dat het wiel uit het center kan geraken! En je oren zullen het ook niet graag meemaken!
Maximum druk bij 1.0 banden is op MTB velgen 60psi = 4.1bar.
Hanteer volgende tabel voor maximum druk bij velgen
Verkoop je Tubeless Tape los?
Spoke Tape wordt los verkocht, echter monteren we het liefst zelf zodat we het met de juiste expertise kunnen aanbrengen. Dat gaat onder meer gepaard met een hoge trekkracht waarmee de tape moet strak getrokken worden.
Ook ontvetten, ontbramen en natuurlijk onze 2 laags polyester basis niet te vergeten.
Ik heb een opstellingen om het wiel te blokkeren zodat de tape heel strak kan gelegd worden. Ventiel gaten worden altijd gebrand om doorscheuren te vermijden en er is een ALU ventiel inbegrepen bij een ombouw.
Onze wielsets worden steeds Tubeless afgewerkt met een alu ventiel.
Welke breedte?
Sinds geruime tijd hanteren we zelf een methode met smallere tape dan de fabrikanten voorschrijven bij lage druk velgen.
U bent natuurlijk vrij om deze te vervangen;-)
Waarom doen we dit?
We doen dit omdat bij sommige velgkanalen of velgbedding het zeer moeilijk is om brede tape mooi strak te krijgen zowel in het kanaal als op de velg schouders.
Is dat wel OK?
Ja waarom niet? Het is alvast veel veiliger dan wat we hier zien passeren, sommige brede tapes zijn zeer slecht aangebracht en gaan slechts 1x rondom de velg.
Onder de dunne blauwe tape bevinden zich 2 lagen gele dunne polyester tape van 60um.
Deze gele tape maakt de velg dicht, maar dient ook om de blauwe tape beter te laten hechten.
De blauwe tape van 110um wordt met maximale trekkracht minstens 2x rond de velg aangebracht en overlapt steeds voldoende om de velg dicht te maken. De blauwe tape ligt maar 1x over de velg schouders.
Rondom het ventiel gat gebruiken we een ALU tape om het geheel op zijn plaats te houden.
Het ventiel gat wordt steeds gebrand zodat de lagen met elkaar verkleven.
Deze manier geeft een veel mooier en doeltreffend resultaat dan de brede tapes, waar je volgens de voorschriften maar 1x rondom de velg moet mee gaan. Bijkomend mag je gerust ergens een beschadiging hebben, de velg zal niet gaan lekken. Dit gebeurt zeer gemakkelijk bij montage van banden en het gebruik van tools, zeker wanneer er inserts aan te pas komen.
We zijn er van overtuigd dat deze manier op termijn een methode zal zijn die veel mensen gaan overnemen;-)
Bij Race velgen gebruiken we steeds de aangewezen breedte, ook hier gebruiken we 2 dunne gele lagen met daarboven 2 blauwe lagen.