ScreenHunter_07 Jul. 01 10.42

Keuzes maken… Naven

De merken waarmee ik werk onderaan dit artikel

Toevoeging Funworks N-Light E-bike 06/04/2021
Nieuw in het gamma “BERG” 01/02/2021

Naven

Centraal staat de naaf, ook dit is letterlijk te nemen😉 Een naaf  selecteren zal voor iedereen een afweging worden. Heel licht, draaien en blijven draaien, door weer en wind standhouden, na 2 jaar in harde omstandigheden mogelijks zonder onderhoud nog altijd feilloos blijven presteren of een exotische set die je desnoods aan de muur hangt en er een spotje op richt?

Een naaf kan jammer genoeg niet al deze vereisten combineren. Daarom is het belangrijk om na te gaan welk type gebruiker je bent en wat je voorop zet in die afweging.

Niet onbelangrijk bij naven is dat de flenzen goed op elkaar zijn afgestemd, waardoor de paraplu die gevormd wordt met de spaken links en rechts ideaal gelijke spanning hebben (bijvoorbeeld Rohloff).
Maar bij elk cassette systeem staan spaken aan de tandwielzijde veel rechter dan aan de andere zijde, doorgaans heeft de slappe zijde 1/3e minder spanning dan de tandwielzijde.

Een slim design probeert hier al op in te spelen en een aantal procent mee te nemen. Dat kan door de diameter te vergroten. Slimme designs hebben naafflenzen met grote diameters, hierdoor wordt de hoek naar de naaf ook weer groter, dit resulteert in een stijver en stabieler wiel.
Een goede naaf heeft spaakgaten waarin de spaken goed vastzitten, te grote spaakgaten kunnen leiden tot vroegtijdige spaakbreuk. Gelukkig zijn er hulpmiddelen zoals spaakrondellen.

Voorbeeld: Extralite HyperCamber

Bron:https://www.extralite.com/Products/HyperCamber2.htm

Aantal gaten

Vroeger zou ik gezegd hebben 32 en dat is nog altijd mijn voorkeur. Ook met 28 spaken kunnen goede wielen gebouwd worden, zeker met carbon velgen, maar de spaakspanning is altijd hoger en de aero spaken zijn altijd duurder.
Waarom toch liever 32?
Het aantal spaken heeft invloed op de sterkte en duurzaamheid van het wiel. Mijn idee is dat bij een 29″ wiel vooral die extra 4 spaken een betere kracht en impact verdeling geven van de stijve velg naar de spaken.

Bij een impact, bijvoorbeeld bij een val, een stok of een steen of een pedaal van een andere rijder in je wiel, heb je meer kans dat het wiel gewoon recht blijft. Minder spaken betekent een grotere slag in je wiel na een impact.

Lagers

Wat roest geeft speling…

Ik heb de ervaring dat ceramische lagers uiteraard goed draaien, op voorwaarde dat ze allereerst met kunde gemonteerd worden door opwarming van de body en de juiste montage tools. Ceramische lagers hebben een non-contact seal aan beide zijden omdat vooral het draaien belangrijk is. Hierbij hoort dat in slechte condities fietsen de lagers ook sneller vervuild geraken. de kogels vermalen het vuil, maar de lagerschalen dien ook hard genoeg te zijn zodat die hierdoo niet gaan vervormen en er vroegtijdig speling komt op het lager. Het zijn dus niet alleen de kogels maar ook de kwaliteit van de lagerschalen die een goed lager maken.
Een gebrek aan onderhoud is dus vooral bij ceramische lagers nefast.
Een goed RVS lager moet absoluut niet onderdoen tov ceramische lagers, zeker naar levensduur toe. Door 2 verschillende afdichtingen, een contact en een non-contact aan de buiten- en binnenzijde is het een beste compromis tussen performantie en levensduur. Het blijft gewoon goed draaien, mits in de juiste richting gemonteerd 😉
In principe moet een wiel ‘uitschommelen’, links naar rechts en terug tot stilstand, dan spreken we over een goed draaiende lagering.

Afdichtingen

Afdichtingen zijn uiteraard altijd belangrijk, maar bij de ene naaf geeft dat bijkomende wrijving waar je ook niet echt naar zoekt, gelukkig zijn de meeste naven geëvolueerd en zijn de betere afdichtingen minutieus op elkaar afgestemd door een fractie van speling.

Aandrijfmechanisme

Het klassieke systeem met 3 pallen en een veer is de basis. Des te meer pallen of verbindingen, des te beter de kracht verdeeld wordt naar de body. Soms doen fabrikant dat slim door op de pallen een vork te plaatsen wat dus een verdubbeling in veredeling van de aandrijf last geeft. Een pallen systeem dient nauwkeurig te zijn. Onnauwkeurig of te zacht materiaal zal ervoor zorgen dat de pallen breken of afbrokkelen of loskomen. Niet onbelangrijk zijn de veertjes, deze moeten een goede kwaliteit hebben. Te minimalistisch kan door gebrek aan onderhoud op termijn voor problemen zorgen.

Ombouwmogelijkheid

Tegenwoordig zijn er tot wel 40 verschillende uitvoeringen van naven. Een naaf kan niet altijd naar elk ander type omgebouwd worden en dat is mogelijks ook de juiste benadering. Een Boost naaf is juist beter omdat de flenzen verder uit elkaar staan, deze naaf kies je dan ook best in die uitvoering wanneer je fiets het toelaat.
We spreken over een inbouwbreedte van 142mm achteraan met doorsteekas als standaard ook meestal nog om te bouwen naar Quick Release 135mm (de oude standaard).
148mm wordt omschreven als BOOST, hierbij hoort normaal ook een iets bredere voornaaf vaan 110mm ipv 100mm.
De nieuwste trend is 157mm SUPER BOOST+ wat uiteraard nog een stijver en steviger wiel oplevert.
De meeste merken bieden echter wel gangbare ombouwadapters aan om bv een 15X100 om te bouwen naar een Quick Release of naar een 12X100 voor Race- of Gravel fiets.

Merken waarmee ik werk

We zijn zelf ooit zeer erg Weight Weenie geweest, daarom kunnen we deze set die dan ook nog zijn oorsprong vindt in Oostende niet links laten liggen. Straight Pull design 28H en zeer lichtgewicht dus, samen net over de 300 gram. XC en Marathon id de doelgroep.
Upgrade naar Hybride Ceramic ABEC-7 (- 11grams) is mogelijk.

+ Gewicht
+ Prijs
+ Upgrade naar Ceramic

We hebben deze Italiaanse High-End naaf al langer in het gamma. Wordt in eigen beheer gefabriceerd en heeft een erg hoge mate van CNC nauwkeurigheid. Vooral focus op licht gewicht en daarbij horend XC en Marathon doeleinden. Verkrijgbaar in 9 kleuren waaronder ook Mat Zwart

+ CNC afwerking
+ 9 kleuren
+ Gewicht

– Hogere prijsklasse

Hope naven in zes kleuren, kwaliteit en CNC nauwkeurigheid.
Ik volg Hope al van de “early days”, 15 jaar geleden, toen hadden we alle andere producten van Hope in onze eigen opbouw fietsen en accessoires. Hope heeft een 4 pallen systeem. Uiterst duurzame naaf voor alle doelgroepen is er een naaf.

DT Swiss is al lang de standard, het Ratchet systeem van DT Swiss is gewoon superieur in betrouwbaarheid, meer verbindingen tot 54 tanden geeft een stabieler en direct systeem.

Bron:https://www.dtswiss.com/en/technology/wheel-technology/ratchet-system-technology/

Het patent van de ratchet van DT Swiss verliep in 2020 en zo introduceren ze de nieuwe Ratchet EXP.

Het grote verschil zit in de combinatie van tandring die gelijk het lager vasthoudt, wat weer enkele grammen winst oplevert.

Dit systeem is beschikbaar in de 180EXP de lichtst uitvoering met standaard ceramische lagers en de 240EXP.
https://www.dtswiss.com/en/ratchetexp
Wij gebruiken vooral ook het werkpaard de 350 die nog de oude maar duurzame techniek van Ratchet gebruikt, kwaliteit voor een prikje.

Gevolg zal zijn dat nu het befaamde Ratchet systeem zal opgepikt worden door de andere constructeurs.

Tune Werkt ook heel hard aan zijn comeback met 3 verschillende uitvoeringen. Standard 3 pallen in titanium, Endurance met een bewerkt systeem en Skyline 6teehth met 6 pallen.

Elk systeem heeft als nadeel dat de pallen altijd de body raken en dus geleidelijk slijten in vrijloop.
Mijn favoriet is een systeem waar het mechanisme in vrijloop zo weinig mogelijk contact maakt. In elk geval is nauwkeurigheid in constructie en de juiste hardheid van het aluminium of het gebruik van harde materialen zoals titanium aangewezen, vooral een niet gesofisticeerde samenbouw voor onderhoud is een meerwaarde.

Volledig nieuw en volledig Belgische naaf, we mogen hier terecht fier op zijn hoe Maxime en Thomas dit voor elkaar hebben gekregen. Niet alleen de naven maar ook bijbehorende velgen, een volledig assortiment kant en klare wielen. Met kennis en kunde geeft dit merk “levenslang garantie” en standaard een titanium body met 60 vertandingen.

+ Titanium freewheel
+ 60 engagement points
+ Bearings play adjustment
+ From 382gr / pair
+ LIFETIME Warranty

– Nog niet echt iets kunnen detecteren

Ze hebben ook Race en Gravel wielen in het assortiment

The wheels are handbuilt with 28 Sapim Cx-Ray spokes, three times crossed.

Fun-Works

Bij Funworks zijn we in het gamma van de E-bike upgraded naven gestapt. Deze N-Light worden aangepast met een stalen freehub, een 24T ratchet ipv 48T, 4 speciale pallen.
Goed draaiende recht-toe-recht-aan naaf.

+ Stalen freewheel body
+ Aangepast pallen
+ 24T
+ 4 kleuren, black, red, blue, white
+ ook verkrijgbaar in gewone uitvoering
+ Snelle levering

– In E-bike tikkeltje zwaarder

We kijken hier vooral naar de generator naven, die voor de Forenzer een meerwaarde kan bieden tov batterij verlichting.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Scroll to Top