ScreenHunter_07 Jul. 01 10.42

Keuzes maken… Naven

De merken waarmee ik werk onderaan dit artikel

Naven

Centraal staat de naaf, ook dit is letterlijk te nemen😉 Een naaf  selecteren zal voor iedereen een afweging worden. Heel licht, draaien en blijven draaien, door weer en wind standhouden, na 2 jaar in harde omstandigheden mogelijks zonder onderhoud nog altijd feilloos presteren of een exotische set die je desnoods aan de muur hangt en er een spotje op richt?

Een naaf kan jammer genoeg niet al deze vereisten combineren. Daarom is het belangrijk om na te gaan welk type gebruiker je bent en wat je voorop zet in die afweging.

Niet onbelangrijk bij naven is dat de flenzen goed op elkaar zijn afgestemd, waardoor de paraplu die gevormd wordt met de spaken links en rechts ideaal gelijke spanning hebben (bijvoorbeeld Rohloff).
Maar bij elk cassette systeem staan spaken aan de tandwielzijde veel rechter dan aan de andere zijde, doorgaans heeft de slappe zijde 1/3e minder spanning dan de tandwielzijde.

Een slim design probeert hier al op in te spelen en een aantal procent mee te nemen. Dat kan door de diameter te vergroten. Slimme designs hebben naafflenzen met grote diameters, hierdoor wordt de hoek naar de naaf ook weer groter, dit resulteert in een stijver en stabieler wiel.
Een goede naaf heeft spaakgaten waarin de spaken goed vastzitten, te grote spaakgaten kunnen leiden tot vroegtijdige spaakbreuk. Gelukkig zijn er hulpmiddelen zoals spaakrondellen.

Voorbeeld: Extralite HyperCamber

Bron:https://www.extralite.com/Products/HyperCamber2.htm

Aantal gaten

Vroeger zou ik gezegd hebben 32 en dat is nog altijd mijn voorkeur. Ook met 28 spaken kunnen goede wielen gebouwd worden, zeker met carbon velgen, maar de spaakspanning is altijd hoger en de aero spaken zijn altijd duurder.
Waarom toch liever 32?
Het aantal spaken heeft invloed op de sterkte en duurzaamheid van het wiel. Mijn idee is dat bij een 29″ wiel vooral die extra 4 spaken een betere kracht en impact verdeling geven van de stijve velg naar de spaken.

Bij een impact, bijvoorbeeld bij een val, een stok of een steen of een pedaal van een andere rijder in je wiel, heb je meer kans dat het wiel gewoon recht blijft. Minder spaken betekent een grotere slag in je wiel na een impact.

Lagers

Ik heb de ervaring dat ceramische lagers uiteraard goed draaien, op voorwaarde dat ze allereerst met kunde gemonteerd worden door opwarming van de body en de juiste montage tools. Ceramische lagers hebben een non-contact seal aan beide zijden omdat vooral het draaien belangrijk is. Hierbij hoort dat in slechte condities fietsen de lagers ook sneller vervuild geraken.
Een gebrek aan onderhoud is dus vooral bij ceramische lagers nefast.
Een goed RVS lager moet absoluut niet onderdoen tov ceramische lagers, zeker naar levensduur toe. Door 2 verschillende afdichtingen, een contact en een non-contact aan de buiten- en binnenzijde is het een beste compromis tussen performantie en levensduur. Het blijft gewoon goed draaien, mits in de juiste richting gemonteerd 😉


In principe moet een wiel ‘uitschommelen’, links naar rechts en terug tot stilstand, dan spreken we over een goed draaiende lagering.

Afdichtingen

Afdichtingen zijn uiteraard altijd belangrijk, maar bij de ene naaf geeft dat bijkomende wrijving waar je ook niet echt naar zoekt, gelukkig zijn de meeste naven geëvolueerd.

Aandrijfmechanisme

Het klassieke systeem met 3 pallen en een veer is de basis. Des te meer pallen of verbindingen, des te beter de kracht verdeeld wordt naar de body. Dit systeem dient nauwkeurig te zijn. Onnauwkeurig of te zacht materiaal zal ervoor zorgen dat de pallen breken of afbrokkelen. Niet onbelangrijk zijn de veertjes, deze moeten een zekere kwaliteit hebben. Te minimalistisch kan op termijn voor problemen zorgen.

Ombouwmogelijkheid

Tegenwoordig zijn er tot wel 40 verschillende uitvoeringen van naven. Een naaf kan niet altijd naar elk ander type omgebouwd worden en dat is mogelijks ook de juiste benadering. Een Boost naaf is juist beter omdat de flenzen verder uit elkaar staan, deze naaf kies je dan ook best in die uitvoering wanneer je fiets het toelaat.

Merken waarmee ik werk

Hope naven in zes kleuren, kwaliteit en CNC nauwkeurigheid, ik heb heel voeger alle producten van Hope vertegenwoordigd. 4 pallen.

Het Ratchet systeem van DT Swiss is gewoon superieur in betrouwbaarheid, meer verbindingen tot 54 tanden geeft een stabieler en direct systeem.

Bron:https://www.dtswiss.com/en/technology/wheel-technology/ratchet-system-technology/

Maar het patent DT Swiss verloopt in 2020 en zo introduceren ze de nieuwe Ratchet EXP.

Het grote verschil zit in de combinatie van tandring die gelijk het lager vasthoudt, wat weer enkele grammen winst oplevert.

Dit systeem zal eerst in de 180 uitgebracht worden en in het najaar afvloeien naar de zwaardere reeksen zoals de 240.
https://www.dtswiss.com/en/ratchetexp

Gevolg zal zijn dat nu het befaamde Ratchet systeem zal opgepikt worden door de andere constructeurs.

Tune Werkt ook heel hard aan zijn comeback met 3 verschillende uitvoeringen. Standard 3 pallen in titanium, Endurance met een bewerkt systeem en Skyline 6teehth met 6 pallen.

Elk systeem heeft als nadeel dat de pallen altijd de body raken en dus geleidelijk slijten in vrijloop.
Mijn favoriet is een systeem waar het mechanisme in vrijloop zo weinig mogelijk contact maakt. In elk geval is nauwkeurigheid in constructie en de juiste hardheid van het aluminium of het gebruik van harde materialen zoals titanium aangewezen, vooral een niet gesofisticeerde samenbouw voor onderhoud is een meerwaarde.

De meeste merken bieden echter de meest gangbare ombouwadapters aan.

Volledig nieuw en volledig Belgische naaf, we mogen hier terecht fier op zijn hoe Maxime en Thomas dit voor elkaar hebben gekregen. Niet alleen de naven maar ook bijbehorende velgen, volledige assortiment kant en klare wielen. Met kennis en kunde geeft dit merk “levenslang garantie”.

+ Titanium freewheel
+ 60 engagement points
+ Bearings play adjustment
+ From 382gr / pair
+ LIFETIME Warranty

– Nog niet echt iets kunnen detecteren

Ze hebben ook Race en Gravel wielen in het assortiment

The wheels are handbuilt with 28 Sapim Cx-Ray spokes, three times crossed.

Fun-Works

We kijken hier vooral naar de generator naven, die voor de Forenzer een meerwaarde kan bieden tov batterij verlichting.

Deel dit bericht

Share on facebook
Share on google
Share on twitter
Share on linkedin
Share on pinterest
Share on print
Share on email
Scroll to Top